La veritat i la post-veritat en situacions cotidianes

La veritat i la post-veritat en situacions cotidianes

per Magalí Penalba Bover -
Nombre de respostes: 9

Fa uns dies que veia dos companys meus discutir sobre la veritat i la post-veritat, sobre si és convenient compartir la veritat en situacions determinades o no. Parlaven d'una història que hi ha a internet, on els diferents personatges en comparteixen la informació. Un d'ells defensava que si un dels personatges coneix o descobreix la veritat, l'ha de compartir amb els seguidors de la història, mentre que l'altre deia que està be utilitzar la post-veritat si la veritat és una informació privilegiada o creu que no és rellevant. Jo estic d'acord amb el primer. Què en penseu? 

En resposta a Magalí Penalba Bover

Re: La veritat i la post-veritat en situacions cotidianes

per Viorel David -

Hola Magalí,

Personalment em decanto per la teva mateixa idea. Crec que hem de anar sempre de la mà amb la veritat, costi el que costi. Moltes vegades, per raons de seguretat, d'impedir un fet, per no embrutir-nos les mans i no sortir de la nostra zona de confort fem ús de la post veritat. El que jo penso és que, utilitzant sempre la veritat et pot afectar, causar conflictes, perdre amistats, entre d'altres però, jo crec que lo més important és tenir la consciència tranquil·la. En canvi, anar per el camí de la post veritat ens pot salvar en moments de curta duració però, a la llarga, tot torna a nosaltres i vurem que les nostres anteriors decisions no van ser les més adequades i correctes.

En resposta a Magalí Penalba Bover

Re: La veritat i la post-veritat en situacions cotidianes

per Sira Ausellé -

Bona tarda Magalí,

coincideixo amb tu en aquesta situació que has explicat, ja que, tot i que dir mentides pot fer-te estalviar alguna situació desagradable per ser massa directe, a la llarga les mentides acabaran sortint a la llum i la situació pot acabar sent més desagradable que havent dit la veritat.

Tot i això, penso que, en alguns casos, que no en aquest en concret, dir mentides no és una mala opció sempre i quan sigui per no ferir els sentiments d'una persona que t'estimes o per alguna altra raó justificada. 

En resposta a Sira Ausellé

Re: La veritat i la post-veritat en situacions cotidianes

per Ània Costa Pérez -

Hola Magalí, 

Estic totalment d'acord amb tu amb el fet de que les mentides, tard o d'hora acaben sortint a la llum, i llavors el que tu volies cobrir amb la mentida, acaba sent una bola més gran que quan estalla es reben conseqüències pitjors a les esperades.

Fent referència al que ha comentat la Sira sobre les mentides per no ferir els sentiments, en la meva opinió sempre s'ha d'anar amb la veritat per davant, encara que puguis ferir a una persona ja que tard o d'hora la mentida s'hagués acabat descobrint, i llavors la persona s'hagués pogut ofendre o agafar-se malament l'engany, encara la intenció no fos aquesta.

En resposta a Magalí Penalba Bover

Re: La veritat i la post-veritat en situacions cotidianes

per Gemma Martínez Tomàs -

Estic d'acord amb tu Magalí. En la majoria de casos cal rectificar si es descobreix que allò que s'havia explicat o compartit resulta ser mentida, dient la veritat. Tot i així, en el nostre dia a dia ens trobem amb situacions on no sabem com actuar, perquè no tenim gaire clar si la veritat és el millor camí per solucionar els problemes. Moltes vegades utilitzem la post-veritat per evitar discusions, per beneficiar-nos en certs aspectes o per no fer mal a persones del nostre voltant. Però encara que dir petites mentides pugui semblar el millor camí, sempre cal acabar dient la veritat, ja que no podrem fugir de totes les dificultats que ens presenti la vida d'aquesta manera. 

En resposta a Magalí Penalba Bover

Re: La veritat i la post-veritat en situacions cotidianes

per Naomi Varela Madrid -

Estic d'acord amb tu que les mentides acaben sortint més tard o més aviat però acaben sortit, crec que es millor dir la veritat que desprès les conseqüències seran pitjor.

Tot i que a vagades diu una mentira no es tan greu depenen de la situació.

En resposta a Magalí Penalba Bover

Re: La veritat i la post-veritat en situacions cotidianes

per Manpreet Kaur -

Estic d’acord amb tu Magalí, ja que les mentides ens podem ajudar sortir de les situacions desagradables o adoptar el camí més curt i no tenir conflictes. Però la mentida és una solució de poca durada, ja que la veritat té més pes i acabarà sortint a la llum.

 

Respecte el que ha dit la Sira, crec que quan menteixes per no fer mal alguna persona important pot estar bé, però si aquesta persona descobreix la veritat, es pot ofendre i sentir-se enganyat que no pas si des del principi hagués sabut la veritat. 

En resposta a Magalí Penalba Bover

Re: La veritat i la post-veritat en situacions cotidianes

per Alfonso Sánchez Cabrero -

Jo sóc partidari de dir la veritat sempre, però crec que de vegades es pot fer molt difícil. Sempre estem preparats per dir la veritat? L'hem de dir encara que no sigui adequat? A una persona que està molt malalta, li hem de dir que es pot morir, encara que el fet de saber-ho i desanimar-se li resti probabilitats de viure? 

Plató diria que sempre hem de tenir el valor de fer-ho, però jo en alguns casos no ho tinc clar... Altres diuen que no cal que mentim, simplement podem amagar la veritat... 

Què penseu?

En resposta a Alfonso Sánchez Cabrero

Re: La veritat i la post-veritat en situacions cotidianes

per Aldana Madera -

Estic totalment d'acord amb el que diu l'Alfonso. Clar que està bé que tothom digui la veritat, pero a vegaes es convenient? M'ha agradat l'exemple que ha posat perquè a vegades ocultant la veritat pots evitar fer-li mal a aquella persona, i sobre tot, no fas que aquesta veritat modificada afecti a terceres persones.  

Doncs penso que depèn molt de la situació i la manera de dir les coses. 

En resposta a Magalí Penalba Bover

Re: La veritat i la post-veritat en situacions cotidianes

per Enia Expósito Collell -

Bones Magalí,

No estic ni en acord ni en desacord amb els que has dit. Per una banda, he pensat que pel fet de ser una informació poc rellevant no hi ha cap motiu per amagar-la, el contrari. Si aquella informació no és important, el que es pot fer és deixar-la clara i arraconada per tal de saber que no influeix en la veritat, però si estem buscant la veritat i amaguem informacions, ja no estem mentint nosaltres mateixos.

Per altra banda, penso que moltes vegades podem pensar que mentir i, per tant, no dir la veritat, ens pot estalviar problemes i fins i tot, dir una mentida ens pot solucionar danys sentimentals, però no és així, ja que aquesta veritat que hem amagat s'acabarà descobrint i les conseqüències seran pitjors pel fet d'haver-la amagat.

En conclusió, és millor anar sempre amb la veritat per davant, no ens serveix de res viure enganyats en un món de post-veritats.