Escoles i creativitat

Escoles i creativitat

per Aniol Bosch Collell -
Nombre de respostes: 14

Aprofitant que parlem sobre l'IDH i això engloba tant l'educació, com l'esperança de vida i el PIB, m'agradaria obrir un fil de debat sobre l'educació i les escoles.

Sir Ken Robinson ens dedica una TED Talk que parla sobre les escoles i com maten la creativitat dels alumnes. 

 

Què en penseu? 

 

Ens veiem al dia 8 de maig!

*TED, és una plataforma de ponències sobre infinitat de temes, no sé si alguns hi esteu enganxats, però us ho recomano a tots i totes.

Fitxer adjunt tumblr_inline_mz27tbdCOC1qfqdmq.png
En resposta a Aniol Bosch Collell

Re: Escoles i creativitat

per ANNA VILARRUBIAS ALBERTI -

Sincerament Aniol, el que penso és que la creativitat dels infants és la seva millor arma com a tal, i per viure una de les millors etapes, com és la infantesa! 

O sigui, no s'hauria de matar MAI la creativitat dels nens a les escoles

Ens veiem divendres que ve!!

En resposta a ANNA VILARRUBIAS ALBERTI

Re: Escoles i creativitat

per Xavier Serra Besalú -

Bon dia, alumnes "creatius": certament estic d'acord amb vosaltres, i la Unió Europea hi va dedicar l'Any europeu 2009, el primer que vam celebrar quatre Instituts a l'Alt Empordà: http://www.create2009.europa.eu/

Ara bé, ha de ser una creativitat amb cert ordre, no esbojarrada. Ser creatiu no és ni ser maleducat, ni desordenat, ni individualista... Ha de ser una qualitat moral, un actitud optimista i imaginativa...
M'encanta!!!: ens saludem divendres... Busqueu-nos!!! ;)

 

En resposta a Aniol Bosch Collell

Re: Escoles i creativitat

per Nil Bonadona i Puigdemont -

La creativitat és quelcom que s'hauria de fomentar des de ben petits per estimular aquest pensament divergent que diu Ken Robinson a la TED.

No tothom és bo acadèmicament estant a classe, escoltant, prenent apunts i mesurant el que ha entès amb una prova al final del tema. Si mesuréssim altres continguts que, aquests, haurien d'haver estat desenvolupats des de ben petits (em refereixo a ítems creatius) moltes persones haurien trobat el que realment els motiva.

 

A més, seguint amb el tema de l'escola és important que el sistema educatiu d'un país s'emmiralli amb altres països on el seu sistema sigui potent mundialment. Si tots els països féssin aquest pas endavant, de ben segur que el món seria molt millor que ara.

Fonamentar la creativitat a les escoles és un pas endavant,

 

En resposta a Aniol Bosch Collell

Re: Escoles i creativitat

per Isaac Gultresa Boada -

Penso que és important fomentar el pensament creatiu en els alumnes des de ben petits, ja que en aquestes edats, segons sembla pels estudis realitzats, és quan els infants mostren més tendència a l'originalitat, les noves idees i la creativitat.

Es sol dir que en el primer lustre de vida, quasi totes les persones són creatives (un 90%), mentre que pocs anys després, a causa dels mals hàbits, aquesta estadística cau precipitadament.

Jo crec que la millor opció seria individualitzar més l'educació i no tractar totes les persones com a iguals, sinó aprofundint en els talents i habilitats de cadascú.

Amb el sistema tradicional, es corre el perill que l'alumne només es centri en treure notes brillants i no en la creació o en l'aprenentatge en si mateixos. Moltes vegades s'ha donat el cas d'alumnes que acaben siguent com màquines o professionals de l'estudi, amb notes magnífiques, però que no se senten totalment realitzats com a persones en la seva vida professional i personal.

Tot i això, és just reconèixer que portar a terme aquesta tasca no és gens fàcil, ja que en la majoria de països, incloent-hi també els del primer món, no hi ha els recursos suficients per a tractar els estudiants de forma individualitzada i atenta. Sembla, almenys de moment, una idea utòpica.

En resposta a Isaac Gultresa Boada

Re: Escoles i creativitat

per Aniol Bosch Collell -

Hola Isaac!

De fet, aquesta idea que dius que és tan utòpica, potser no ho és tant. Has sentit a parlar sobre les "Flipped schools"? Esclar que implamentar aquest model arreu és complicadíssim, però deixem passar uns anys que potser el futur ens porta grans sorpreses.

Trobo que tens tota la raó en dir que la majoria dels alumnes actualment viuen per aprovar els exàmens; uns busquen nota, d'altres amb un aprovat es conformen. Això, com ve dius, a la llarga pot fer que la gent no es senti realitzada a nivell personal o professional.

Et deixo aquest enllaç perquè puguis veure de manera resumida què és una "Flipped school": http://www.theflippedclassroom.es/what-is-innovacion-educativa/

En resposta a Aniol Bosch Collell

Re: Escoles i creativitat

per Isaac Gultresa Boada -

Hola Aniol!!

Mai havia sentit a parlar del sistema de les "Flipped schools" i no en sóc un gran expert. Sembla interessant, però pel que es veu requeriria una modernització molt important tant de les infraestructures acadèmiques com del professorat, si bé es cert que pels alumnes aquesta adaptació seria més fàcil perque en molts països els joves podríem dir que ja són "natius digitals".

En tot cas penso que és clar que l'ensenyament ha de millorar algunes coses, ja que estem en un món que contínuament canvia i  per posar un exemple, les professions del futur molt segurament ja no seran les mateixes que existeixen actualment.

El que has proposat m'ha recordat a una anècdota que vaig sentir, es tracta d'un ex-primer ministre britànic que es deia Winston Churchill, que va ser molt famós en temps de la segona guerra mundial. Doncs ell no va ser mai gaire bon estudiant, i de fet, va fracassar moltes vegades en els seus estudis.

Quan va assolir la presidència de la Gran Bretanya afirmà "Sempre m'ha agradat aprendre, però el que mai m'ha agradat és que m'ensenyessin." Bé, ho va dir en anglès, perque no sabia català.

Se'l reconeix com un gran defensor de les escoles lliures, o sigui de l'educació no obligatòria. Amb aquest model les aules estarien sempre obertes i els nens podrien estar tot el dia al pati d'esbarjo i només entrar a les classes quan els hi interessés la matèria tractada.

En resposta a Aniol Bosch Collell

Re: Escoles i creativitat

per Pau Figueras Marquès -

Honestament crec que si uníssim la creativitat dels infants amb l'esperit de millorar i evolucionar dels joves i adults podríem fer d'aquest un món millor. 

Amb això vull dir que no hem de veure la creativitat d'un nen/a una cosa sense importància l'hem de fomentar i n'hem d'aprendre'n.

En resposta a Aniol Bosch Collell

Re: Escoles i creativitat

per souhaila challam -

Jo crec que la creativitat és molt important i vital. Fet una recerca sobre la creativitat he trobat un enllaç molt interessant. 

https://www.youtube.com/watch?v=k5X-zi_4_rg 

En resposta a souhaila challam

Re: Escoles i creativitat

per Júlia Pujolràs Muntadas -

Crec que la creativitat és el recurs que utilitzen el infants per expressar-se. També crec que molta gent no li dóna el valor que es mereix, i en realitat en té molt més. 
Així que la creativitat d'un infant mai s'hauria de tocar, sinó a ajudar a que evolucioni i flueixi. 

En resposta a Aniol Bosch Collell

Re: Escoles i creativitat

per Maria Serra -

Quan un infant és ben petit se'l ha d'entendre com una persona rica en possibilitats i que té moltes capacitats per desenvolupar. Els infants tenen un potencial, una curiositat i un interès per relacionar-se i construir el seu aprenentatge. S'ha d'aprofitar les situacions de la vida quotidiana a l'escola i el mestre ha d'estar preparat per oferir una gran varietat d'experiències, d'activitats i projectes i que parteixin dels interessos dels nens.L'infant hauria de tenir la llibertat absoluta de poder triar on vulgui anar i aprendre moltes coses sense que el mestre necessariament fos allà.

Trobareu més informació d'aquest tema en el sistema d'aprenentatge de les escoles de Reggio Emilia on el sistema educatiu és completament diferent del que actualment  tenim en la majoria d'escoles del pais.

Maria Serra, fins demà!

En resposta a Aniol Bosch Collell

Re: Escoles i creativitat

per Aleix Serrallonga Triadó -

Jo penso que la creativitat és un aspecte molt important i que s'hauria de tenir molt en compte a l'hora d'educar i d'ensenyar a les escoles. 

El sistema educatiu actual és un sistema molt antic i que, òbviament, no compta amb cap aspecte per fomentar la creativitat dels alumnes sinó que més aviat el contrari. Està pensat per matar la creativitat que tenen els alumnes quan comencen l'etapa escolar. Jo penso que això passa per què en l'època que es va crear aquest sistema educatiu no interessava a la gent poderosa que el proletariat creixés amb idees i amb ganes de fer les coses millors. 

És per això que penso que el títol ideal pel debat hagués estat: El sistema educatiu i la creativitat.

En resposta a Aniol Bosch Collell

Re: Escoles i creativitat

per Guim Vila Espígol -

És una llàstima que naixent amb aquest "do", molts morim sense ell.

Un exemple molt clar seria el següent: un pintor reconegut mundialment amb exposicions a Moscou, Londres, Nova York... a quart de primària tenia mala nota de dibuix perquè no seguia les pautes dictades per la mestra.

Quan va deixar l'escola va recuperar la creativitat i va triomfar. Si hagués seguit fent el que li deia la mestra seria un mediocre com la resta.

No tots els professors estan capacitats per fomentar aquesta habilitat. Els és més fàcil fer-los anar tots a la una.

En resposta a Aniol Bosch Collell

Re: Escoles i creativitat

per marti Gárate -

Hola Aniol!

He llegit el teu comentari al fòrum i he investigat sobre qui és el senyor Sir Ken Robinson i he trobat un vídeo molt interessant.

He penjat el vídeo per a tothom qui el vulgui veure. Explica el curs de la nostra educació i sobretot com estem influenciats.

 

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/KrEAOXwFphQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>