La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Xavier Serra Besalú -
Nombre de respostes: 34

No sé si només va ser una moda, però vaig publicar a la revista "Valors" un article on recordava que Oxford Dictionnaries definia aquest concepte com la “situació en què els fets objectius són menys influents en la formació de l’opinió pública que l’apel·lació a l’emoció i a la creença personal”: http://www.valors.org/la-veritat-esta-capolada-per-xavier-serra/

- No sé si hi esteu d'acord? :)
- Penseu que ser només "una moda", o que és un concepte més seriós?

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Alfonso Sánchez Cabrero -

Crec que la pregunta que planteges és interessant. La paraula postveritat va ser triada com a paraula de l'any el 2016, després de la victòria de Donald Trump com a president dels EEUU i el Brexit. Em sembla que la definició d'Oxford és molt encertada i reflecteix a la perfecció la situació política d'aleshores, per la qual cosa la seva elecció com a paraula de l'any és prou merescuda. És evident que tant en el Brexit com en les eleccions dels EEUU es va recórrer a les emocions i a algunes idees infundades, i no tant a dades objectives. 

Dit això, crec que ens podem plantejar si és tan sols una moda. En la meva opinió, el concepte serà més o menys utilitzat els pròxims anys, però això no vol dir que no sigui un concepte seriós, ja que no existeix cap altra paraula que la pugui substituir o que signifiqui el mateix. 

De fet, he trobat un article de El País que parla sobre el concepte i la seva tria com a paraula de l'any (acompanyat d'una crítica sobre aquest fet): https://elpais.com/internacional/2016/11/16/actualidad/1479316268_308549.html. Què us sembla?

 

En resposta a Alfonso Sánchez Cabrero

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Clara López Planchart -

En la meva opinió, aquest concepte no es que es tracti d'una moda, sinó que es podria dir que es un concepte nou, ja que es va començar a fer servir fa un any enrere per descriure un nou fenomen.

Dit això, crec que aquest tema, encara que sigui una novetat, continuarà utilitzant-se, ja que no hi ha cap altre paraula que pugui definir aquest concepte amb precisió.

Aquest concepte es més probable trobar-lo en el món de la política i no pas en altres àmbits. 

Us deixo una frase, per mi, molt encertada del dramaturg Steve Tesich que, en referència a l'escàndol Iran-Contra i la guerra del Golf, va escriure: «nosaltres, com a poble lliure, hem decidit lliurement que volem viure en un món de postveritat».

 

 

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per kumba mballow -

En la meva opinió, la postveritat és més una actitud que acabem adoptant degut  el context on hi estem envoltats ja que ens deixem emportar més per les nostres emocions i sentiments que per el que realment és i està succeïnt.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Elsa Bohórquez Ángel -

George Steiner va dir que “el que no es nomena no existeix” i aquesta frase s’ha acabat invertint en “el que es nomena , existeix”. Des del meu punt de vista, això és la postveritat, un concepte que intenta explicar un fenomen que amb els anys ha augmentat, però que no és res més que una variant de la ambigüitat de cada persona (pot ser veritat o mentida).

Tenint això en compte, no crec que aquest terme sigui una moda, sinó que ha aconseguit satisfer la necessitat de nomenar amb precisió un fet que ja es produïa, però que, avui dia, el tenim quasi com una rutina. Per això, segons el meu parer, el seu ús s’incrementarà i/o es mantindrà fent-lo ser quelcom més que la moda que es creu que és.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Oriol Mudarra i Coll -

Des del meu punt de vista, la postveritat és simplement una paraula que dona nom a una necessitat d'explicar un concepte, el concepte de les mentides emotives o l'apelació dels sentiments per sobre de l'objectivitat, però n'estem d'acord que l'ésser humà és objectiu?

Jo crec que no, cap ésser pot percebre les coses del món tasl com són, tots estèm condicionats per altres factors, tan interns, personals o individuals i factors externs, condicionats que en molts casos no depenen ni tan sols de nosaltres.

Retornant a les mentides emotives (postveritat), aquestes s'han utilitzat tota la vida, posant com a exemple les creuades, les guerres mundials, qualsevol candidatura a eleccions i fins i tot el dia a dia.

Ningú és exclós d'aquest fector postveritat, ja que la veritat és escassa i quasi impossible d'accedir-hi.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Karima Jaatit -

Des del meu punt de vista, podem considerar que la "postveritat" no és res nou, ja que aquesta "manipulació" i aquest terme confús ens enfosqueix i és el que s'ha fet en els últims anys, en la política, etc. Però és un concepte molt seriós encara que quan és defineix és considera que és un terme en el qual es centra més en els objectius personals en l'opinió pública que les creences personals , però tot i això actualment es defineix com una paraula de "moda", quan és tot el contrari un tema seriós i preocupant perquè no sabem on pot arribar ni com acabarà!

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Aurora Mariscal Pérez -

Doncs, per mi, la postveritat sempre ha estat en la societat, l'únic que potser no hem sigut capaços de veure-la abans. De totes maneres, moda o no, és quelcom interessant, no només com a tema de debat, sinó en el nostre dia a dia, ja que, suposa un repte, esbrinar què és realment veritat i què no, tot i que abans ens hauríem de preguntar si existeix la veritat.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Kadiatu Balde -

Jo crec que és aquell tipus de moda que mai desapareixerà,  és a dir, que només s'anirà actualitzant d'una forma diferent segons l'època en la que es trobem, que la majoria de cops es veu afectada en la nostre manera d'actuar.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Luis Estrada -

No crec que només sigui una "moda", ja que ha estat una cosa que existeix des de fa molt de temps. Tot i que avui dia, amb els avenços de la tecnologia, juntament amb els esdeveniments prèviament succeïts, potser s'ha incrementat la seva difusió, raó per la qual avui dia, se'n fa més èmfasi.     

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Aldana Madera -

Doncs jo no crec que la postveritat tan sols sigui una 'moda d'ara', crec que sempre ha estat present, però potser ara és més notable que anys enrere perquè vivim en una societat que està conectada a les xarxes, un lloc on no és pot saber si el que dius es de veritat, on les coses es poden modificar.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Fatumata Sira Balde -

Jo penso, que més que una "moda", seria una moda que sempre ha estat present, com molts han esmentat en la seva opinió, ja que si aquest concepte ja existia, és lògic que antigament hagués passat algun succés semblant al actual.

Aquest concepte a adoptat un paper bastant important actualment, ja que crec que les xarxes ens connecten directament amb aquestes "postveritats", i causa d'això és molt més senzill difondre una d'aquestes mentides-veritats i molt més ser víctimes d'una d'elles. 

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Cèlia Sureda i Lloret -

Penso que la postveritat no és una moda, sinó que és només un nom que defineix un concepte que fa molts anys que s'utilitza, ja que la postveritat no s'ha inventat d'un dia per l'altre, sinó que ja fa temps que hi és i que l'utilitzem, però en la societat en la que vivim tenim la necessitat de posar nom a tot el que ens envolta. És cert, que cada vegada s'utilitza més i en diferents àmbits que mai ens haugéssim pensat, i d'ara en endavant s'utilitzarà en més ocasions.

I sí, estic totalment d'acord en que la postveritat és una situació en què els fets objectius són menys influents en la formació de l’opinió pública que l’apel·lació a l’emoció i a la creença personal, i que ens seguirà acompanyant fins al final de la nostra espècie. 

En resposta a Cèlia Sureda i Lloret

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Clara López Planchart -

Estic d'acord amb la Cèlia, ja que la primera vegada que es va esmentar aquest terme, va ser l'any 1992, on un escriptor ho va mencionar.

El diccionari Oxford va triar post-veritat, com a paraula de l'any, ja que va ser un any on va estar molt present amb l'elecció de Trump i el Brexit. En aquestes dos situacions, es va veure molt clar que vivim en una societat de posts veritats, ja que la gent no es tan objectiva i tendeix a ser molt més subjectiva. Això ens condueix a que siguem una societat egoista

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Sira Ausellé -

Des del meu punt de vista, la postveritat, tot i que actualment estigui de moda, no és només una moda, tal com molts altres companys han dit.

 

Per mi, el terme "postveritat" s'ha començat a utilitzar més freqüentment durant aquests darrers anys a causa que s'ha pogut identificar en situacions que han recorregut el món però, si ens fixéssim en altres situacions que hagin creat menys controvèrsia d'anys anteriors, també podríem trobar-hi signes de postveritat. 

 

Així doncs, penso que és un terme que existeix des de fa molt de tems i que existirà per molt temps més encara que tingui diferents noms.

 

Tot i així, penso, s'hauria d'utilitzar la postveritat com a excusa per manipular a la gent a través dels sentiments i les emocions dient mentides (o mitges veritats)?

 

 

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Laia Droch Canals -

Bé, des del meu punt de vista considero que la paraula "posetveritat" és el mateix que dir la paraula mentida, però se l'hi ha volgut ficar una nova etiqueta per tal que sonés diferent i se'n parlés i això és el que fa que avui dia estigui tant i tant de moda, fins al punt d'arribar a afegir-la en el diccionari Oxford. 

Hem de tenir en compte que la postveritat opera a nivell sentimental i apel·la moltes vegades a l'odi com a gran motor mobilització, d'aquí el seu perill. 

 

 

 

 

 

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Catarina Oliveira -

Bones Xavier. 

Respecte a la teva pregunta sobre si la postveritat és una moda.. Jo opino que la paraula adecuada no seria moda.. ja que és un terme que ha aconseguit una societat conformista amb la mentida. Ara la majoria de persones els hi fa mandra la veritat i es conformen amb la falsa realitat dels fets, deixant que les emocions estigui per sobre de la part racional de l'ésser humà. 

La post veritat és un factor que diverses persones l'utilitzen per el seu propi benefici, principalemtn els polítics i el món dels mitjans de comunicació.. pot ésser que estigui de moda entre ells jajaja. 

Us deixo un article interessant sobre Donal Trump i les mentides.

https://www.nytimes.com/2017/09/04/opinion/trump-truth-wiretapping-obama.html

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Gemma Martínez Tomàs -

Considero que la postveritat no és una moda, ja que existeix des de fa molt de temps. Però les circumstàncies i els fets que ens envolten han provocat un augment d'aquest fenomen, fent que pugui ser considerat com una moda.

Les modes tenen un temps de vida, i passat aquest desapareixen. Un dels motius de la propagació d'aquestes "veritats" és l’evolució de les noves tecnologies, ja que és a partir de les xarxes socials per on s’aconsegueix fer-les visibles per milions de persones en el món. 

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Magalí Penalba Bover -

Pel meu punt de vista, la post-veritat és una moda, un fet que tothom fa servir perquè tothom ho fa servir. Sé que l'afirmació no té sentit, però moltes modes funcionen així. Alguna cosa es posa de moda, ho comença a fer servir algú famós i després arriba a la resta. Però realment, no existia el fet d'utilitzar mitges vertitats per tal d'arribar a un objectiu? Cal adoptar la paraula anglesa, com hem fet amb selfie? Ha vingut per quedar-se, la post-truth? Si és així, haurem d'aprendre a ser més crítics amb la informació que ens envolta.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Paula Morcillo Soler -

Hola!

Crec que tot i que a causa de que s'ha popularitzat des de fa poc i ha agafat molta importància pot semblar una moda, tot i això, crec que és un tema més seriós ja que tot i que la paraula és nova,  ja fa temps(sobretot des de la globalització i les noves tecnologies), que existeix la definició o el concepte en sí i que el fet de posar-li nom facilita que es conegui i potser fa que s'intenti anar en contra de la mateix aparaula en si, fent que al conèixer que és la potveritat, s'intenti arribar a la veritat.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Carla Vidal Peracaula -

Jo crec que la postveritat no és una moda, sinó una manera molt efectiva de convencer a la gent de certes coses, i crec que la seva utilització anirà en augment, ja que fins ara, hi ha hagut bastants casos on s'ha utilitzat la postveritat i ha resultat una gran eina, per exemple, la campanya per la presidència de Donald Trump.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Ània Costa Pérez -

Bones!

Des del meu punt de vista, la post-veritat no es pot considerar una moda, ja que existeix des de fa molt de temps i anteriorment ja s'utilitzava encara que no era definit per cap terme. Per això, que encara que ara se li hagi posat el nom de post-veritat, no significa una moda. En la meva opinió, és un concepte amb molta importància ja que és utilitzat en molts àmbits, com per exemple en política, per aconseguir un objectiu, que és convèncer que el teu punt de vista és el que val.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Paula Labrador Ruiz -

Segons la meva opinió, la postveritat ha estat present des de sempre a la nostra societat. No crec - encara que espero - que sigui una moda. No hauríem d'utilitzar-la, però la societat es guia pel que realment volen, i un bon mètode per aconseguir allò que desitgen és la postveritat.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Estel Artigas Meleiro -

La meva opinió és que la postveritat no és una moda, ja que es refereix a un concepte que s'ha utilitzat des de fa molt temps i recentment el que s'ha fet ha estat donar un nom a aquest fenomen.

Crec que l'ús de la postveritat seguirà creixent, perquè en els darrers anys s'ha facilitat molt la difusió de les informacions a través de la xarxa, de manera que molta més gent pot accedir a uns determinats continguts. Aquest fet provoca que es despertin interessos per intentar modificar el comportament o guanyar-se la simpatia d'algun col·lectiu, i mitjançant la postveritat, es pot aconseguir aquest propòsit.

 

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Ivette Martin -

Jo penso que ser moda no li treu el valor de ser un concepte seriós. Dir-li "moda", és una manera d'entendre que actualmente tothom utilitza diàriament aquesta nova ideología basada en la veritat emotiva.

El que també crec és que la postveritat porta present en les nostres vides des de sempre, el que passa que és ara quan l'hem entés i l'hem sabut reconèixer, creiem que ha aparegut durants aquests darrers anys, però pel meu entendre no és així. Per què? Bé, en quin moment de la vida humana les persones no han jugat amb les emocions a favor seu, o no han mentit per aconseguir un objectiu, o bé no han promés determinats beneficis per la seva población que després no han complert.

En conclusió, per a mi és una moda que ha estat present des de sempre, peró fins fa poc no n'haviem sigut conscients de la presencia d'aquesta post.veritat.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Ivette Martin -

Jo penso que ser moda no li treu el valor de ser un concepte seriós. Dir-li "moda", és una manera d'entendre que actualmente tothom utilitza diàriament aquesta nova ideología basada en la veritat emotiva.

El que també crec és que la postveritat porta present en les nostres vides des de sempre, el que passa que és ara quan l'hem entés i l'hem sabut reconèixer, creiem que ha aparegut durants aquests darrers anys, però pel meu entendre no és així. Per què? Bé, en quin moment de la vida humana les persones no han jugat amb les emocions a favor seu, o no han mentit per aconseguir un objectiu, o bé no han promés determinats beneficis per la seva población que després no han complert.

En conclusió, per a mi és una moda que ha estat present des de sempre, peró fins fa poc no n'haviem sigut conscients de la presencia d'aquesta post.veritat.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Silvia Herrero Cano -

La pregunta i la reflexió és molt interessant. Com hem vist a classe molts filòsofs ja han tractat la post veritat i crec que això ja que existís des de fa molt, per tant no crec que sigui una moda en sí, potser més que una moda, és que s’ha fet molt conegut al posar-li nom i per això sembla una moda.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Marc Trias Garolera -

Jo també crec que la postveritat no és una moda, sinó que és un fenomen d'actualitat ja que recentment el diccionari Oxford ha decidit posar-li aquest nom, ha esdevingut paraula de l'any i d'aquí tal reconeixement. Potser no n'hi havíem donat tanta bola fins ara, però segons el meu parer, la postveritat existeix des de sempre, i segur que ha estat utilitzada en moltes situacions al llarg de la història. A dia d'avui, segueix apareixent en molts àmbits en la nostra vida quotidiana (sobretot en la política) i opino que cal anar amb compte amb ella ja que al tractar-se d'un fenomen pràcticament nou ningú en té el suficient coneixement per dictaminar fins on arribarà.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Manpreet Kaur -

Sobre això, jo opino que la postveritat és una paraula nova que explica un fenomen, un concepte que es defineix, segons el Oxford Dictionnaries, situació en què els fets objectius influeixen més en la formació de l’opinió pública que dona importància a l’emoció i a la creença personal.

Pel que fa el concepte de la postveritat, existeix des de molts de temps, sobretot en la política, però últimament ha agafat molta importància amb la victòria del president de EEUU i Brexit.

 

Així doncs, crec que no és una moda, sinó hi havia la necessitat d’explicar aquest concepte, que ha destacat molt últimament amb dos fets importants que he mencionat anteriorment, amb precisió i amb una paraula

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Zaineb Driouich -

Des del meu punt de vista, opino que pot ser que la postveritat en aquest moment, esta en un període de tendencia, pels fets que han estat succeïnt. Però el terme en el que fa a el seu significat es un concepte seriós, ja que ha estat present  desde sempre.

La postveriat ha existit sempre, perque aquest terme desde fa temps s'ha utilitzat. s'han entes els fets partint del punt de vista de un, i aquesta s'ha tornat un fet alternatius, fets subjectius segons cada un.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Sandra Plaza Armengol -

Tal i com es diu en molts documentals i molts articles, la paraula postveritat és la paraula de moda del 2016. Postveritat, no és un concepte tant nou ja que Kant ja deia que el nostre coneixement no pot accedir a la realitat.Personalment, dubto que sigui així ja que sempre ha existit aquesta roda de mentides i relats alterats per tal de que sigui més interessant i pugui arribar aconseguir molta més audiència. 

 

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Enia Expósito Collell -

Bones,

Des del meu punt de vista opino que tot i que el diccionari Oxford ha proclamat la postveritat com la paraula de l'any, ja que s'ha utilitzat molt a causa del Brèxit i la victòria de Trump, no és la paraula de "moda".

L'únic problema és que principalment s'ha parat l'atenció en àmbits polítics on s'ha començat a fer servir aquesta paraula. Realment, fa molts anys que existeix aquest concepte en molts altres àmbits, però simplement no se li havia posat cap nom o potser un altre nom diferent, i és per aquest motiu que podem dubtar si la postveritat és una "moda", però no, no ho és, ja que fa molts anys que s'utilitza.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Joel Cooke Verdaguer -

Bones Xavier, com ja han comentat alguns dels companys la postveritat considero que s'ha convertit en una moda, ja que tot i haver existit durant anys és ara que s'utilitza en major mesura. Per altra banda, penso que tot i ser una moda la postveritat segueix sent un tema seriós ja que "jugar" amb les emocions de les persones és de vital importància. Encarant la postveritat cap al futur, penso que serà cada vegada més important comprovar que els fets que escoltem a la ràdio o a la televisió siguin verídics ja que si no es troba una solució al problema que presenta la postveritat, aquesta serà cada vegada més utilitzada pels beneficis que representa.

En resposta a Xavier Serra Besalú

Re: La postveritat és només - i res més que - "una moda"?

per Iburahima Ceesay Hydara -

Bones, jo considero que la postveritat no és una moda ja que és cert que aquesta paraula ha aparegut en aquests darrers anys i s'està utilitzant de manera considerada i també que amb el pas dels anys s'anirà utilitzant menys però crec que encara que no s'utilitzi tant serà un factor que seguirà sent important i que sempre s'haurà de tenir en compte i per tant podia haver comensat sent una moda però s'ha acabat convertint en algo més.